torsdag den 14. juli 2011


28/6/2011
Første dag i Beirut
  • Tænk jeg er i Beiruuuuuuuuttttttt juhuuuuuuuuuu
  • Lufthavn:
  • Lufthavn er fuld af mennesker der møder deres familier der kommer hjem fra udlandet. Alle er så glade, har blomster med. De kysser og giver hånd, ser børnene de ikke har set i langt tid. Onkler, tanter, mor og far. Vi er en kæmpe familie i lufthavn.
  • Bager, restauranter, falafel shops, supermarkeder har alle åben kl. 12 om aften. Hvorfor har frisøren også åben på det tidspunkt?!
  • Kørsel:
  • Hvorfor drejer busser og taxaer ikke af i afkørslen før det allersidste sekund i Libanon?! Når busser og taxaer skal ind i en afkørsel fra en motorvej, skal de skifte bane som er beregnet til dem. Hvorfor bliver den ikke brugt? Så de misser afkørslen og er nødt til at bakke på motorvej?! Hvorfor skal jeg sidde og tænke, nu kører han i pælen lige om lidttttttttttttt?!
  • Okay det er simpelthen for varmt det her. Er så glad for jeg kan tage det tøj på jeg vil. Hvordan kan folk i Burka holde det ud?
  • Libanon er USA:
  • Jeg sidder i bilen arabisk musik i baggrunden. Det er så let for amerikanere at komme til Beirut på sprogskole. Man bliver hentet, sidder i en stor bil med aircondition, kører til dorm hvor man skal være. Så er der orientering.Det må være så let! Det eneste arabisk land hvor du næsten ikke kan være fremmede i. Dyr biler, moderne bygninger over alt, alle snakker engelsk, har korte sommerkjoler på, der er også af de andre slags, men i en god kombination. Det er for let!
  • Kvinder uden mænd:
  • At være kvinde i Beirut, kan være meget befriende. Men selv de mest moderne kvinder går sammen med mænd til fester, shopping, skole. At have en mand ved sin side er normen. At være kærester og forlovede. Mon jeg kan klare mig her uden en mand! I bet!
  • Tarof:
  • Det er så sjovt at arabere ikke har Tarof! Det gør det faktisk mindre akavede. Og lidt besværligt når jeg har Tarof hele tiden med alle. Puha.
  • To be sluty or not sluty
  • Okay. Jeg gik ud kl. 12 om eftermiddagen for at få noget at spise. Der er INGEN på gaden! Nå ja siesta. Jeg huskede min mosters vise ord: Om sommeren mellem kl. 11 til kl. 14 er det kun prostituerede (også løs på tråden)der er ude! Det kunne jeg godt mærke. Især fordi jeg havde en kort sommerkjole på uden en mand. Hvis en gammel sød bedstefar lignende mand går forbi dig og viser sig sin tunge, så er det nok fordi du ikke er så anstændig klædt som du troede!
  • Er alle amerikanere i Beirut Screaming college girls!
  • Dukkede op til orienteringsmøde for endelig at møde dem jeg skulle være sammen med. Heldigvis var de ikke så slemme som jeg troede. De var selvfølgelig alle sammen fra USA. Nogle var libanesisk afstamning og andre studerede arabisk.
  • Ikke alle var "screaming college girl", uvidende festabe typer, kun nogle. Jeg blev konfronteret med spørgsmål som " So how much do Iranians hate Americans" og "So do people in Iran want us to invade dem?" Det skal dog også siges at der var andre amerikanere som svarede ham tilbage med fornuftige svar. Er stadig forundret over at man kan stille sådan spørgsmål. De spørgsmål blev stillet af samme person der mente at Obama var for langsom i at invadere Libyen og at de skal invadere Syrien og Iran for at stoppe de stater der dræber deres egne. Nogle er her for at drikke sig fulde, men der er andre dedikeret velinformede studerende.Suuuuuuuuuuuuuk.
  • Jeg er så god til arabisk
  • Er blevet bedømt til at være "upper elementary" som er det tredje trin efter min placement test som jeg slet ikke kunne finde ud af at lave. Jubbiiiiiii. Har sovet hele dagen. Det er så varmmmmmmmmmmt.
  • Jeg stinker til arabisk. Det er så svært. Kan dog skrive så godt. De andre er så misundelig. Hehe
  • Fik Barbar delivery. Hjemmelavede mad leveret til vores kollegie hmmmmmmmmmm ris og lam nam nam

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Qadisha Vally as background

Qadisha Vally as background

Om mig

Citater fra Beirut: Der er mange (inklusiv mig selv) der vil skrive rejseblog når de er ude at rejse. Men det er glemt efter de første par dage. Det kommer jeg sikkert også til. Lige nu har jeg bare mange tanker. Derfor vil jeg dele dem med andre. For at gøre bloggen så lidt kedeligt som muligt, består den af små historier som jeg finder interessant, mærkeligt, sjovt osv..