søndag den 31. juli 2011

At introducere sig selv kræver mere end at sige hej!

Det er en mærkværdig oplevelse at være iransk/dansk i Libanon. Jeg kan vælge hvilken side jeg vil lægge mere vægt på, afhængig af personen jeg snakker med. Men til at starte med, er det dog lidt svært at slippe af med, at de fleste altid vil se mit iranske udseende mere.

Lad mig illustrere det med et eksempel. Jeg har to venner som begge er halvlibanesere, halv noget andet. Den ene har dog arvet europæisk lysere udseende og den anden har fået mellemøstlig mørkere udseende. Den ene bliver for evigt introduceret som tyskeren, hvor den anden altid bliver forbundet mere med Mellemøsten. Sådan er det også for mig. Derfor introducerer jeg mig selv som en fra Iran der bor i Danmark, hvilket reducerer mit bånd til Danmark, men lever op til folks forventninger. På den måde undgår jeg tit spørgsmål som men ”du er jo ikke lysthåret!” ”Men hvor er du virkelig fra?”

Denne måde at introducere sig selv, har dog også sine dårlige sider. Jeg skal passe på hvordan jeg præsentere mig selv. Jeg har allerede to gange blevet beskyldt for spionage for det iranske regime fra to Shia libanesere der ikke var Hizbollah venlige (som en joke!), og jeg er sikker på at der er andre der tænker det samme. Folk er generelt meget forvirrede over hvad jeg laver i Libanon.

Det er tit kun vesterlændinge der har interesse i at lære arabisk, men det er jeg jo ikke. Det er i dette øjeblik at jeg lægger mere vægt på min danske identitet. Der er mange overvejelser!! Jeg synes bare det er meget interessant hvor meget førstehåndsindtryk er kontekstbaseret og en proces af udvælgelse af karakter, selektionsproces. Og hvordan vores stereotyper tit falder til jorden når vi faktisk kommer i kontakt med folk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Qadisha Vally as background

Qadisha Vally as background

Om mig

Citater fra Beirut: Der er mange (inklusiv mig selv) der vil skrive rejseblog når de er ude at rejse. Men det er glemt efter de første par dage. Det kommer jeg sikkert også til. Lige nu har jeg bare mange tanker. Derfor vil jeg dele dem med andre. For at gøre bloggen så lidt kedeligt som muligt, består den af små historier som jeg finder interessant, mærkeligt, sjovt osv..