fredag den 15. juli 2011

·         Libanon hvor Saudi Arabiens ambassade er beskyttet af tanks og checkpoints.

·         Geniale salgskoncepter:
Beirut har de mest geniale salgskoncepter. Fitnessfood restauranter er overalt i Beirut. De hedder fitnessrestaurant fordi de sælger dietmad. Men det handler slet ikke om sundhed. Det handler om at tabe sig. Derfor er det heller ikke modsigende at sælge både cigaretter og vandpipe plus alkohol!!

En anden salgskoncept er free delivery ALT. Supermarked, Mc Donalds, småkageforretninger, vandpipe, alkoholforretninger og alt hvad man ellers kan forstille sig. Du kan få din lille sandwich bragt helt til døren. Det gør jo selvfølgelig at man får brug for de omtalte fitnessrestauranter.

·         Jeg har i dag kunne høre forskel mellem en syrer og en libaneser. Dialekterne er meget tæt på hinanden men jeg var alligevel i stand til at høre det. Libanesere udtaler A som E! Så sejt.

·         At være turist sammen med turister:
I den her uge var vi i Tripoli. Jeg havde heldigvis været i Tripoli før. Den her gang følte jeg mig som den største idiot-turist. Vi har en kæmpe bus vi kører rundt i, også får vi en nationalistisk guide som kører os rundt, endnu en guide til at vise os rundt i byen og fortælle os om at det aldrig lykkedes Osmanner riget at assimilere libanesere, fordi de er sådan en stærk nation med stærke karakter!!!!!!

Vi tager kun til de turistiske steder af Suk i Tripoli hvor de laver sæbe og Abaye til turister og har placeret to drenge med helt nye gamle (læs traditionelle) tøj. Som om det var sådan de lavede sæbe! Som om vi er i teateret. Jeg har fået spat af det.  Jeg føler mig som en del af den store "nation building project" kørende. Jeg bidrager til falskhed og overfladiskhed der ikke engang er diskret. Vi tog aldrig til grønsagsmarkedet eller skomarked som vrimler med plastik sko, hvor folk faktisk handler.

Da vi prøvede at tage billeder af en brændt bil i Tripoli der højt sandsynligt var blevet sat ild til efter faldet af Hariris regering, var der en mand der vinkede vredt til os. Da vi spurgte vores guide om det, blev han hurtig irriteret og svarede overfladisk at det ikke var noget. "Project nation building" + Turisme. Kom og se hvor godt vi har det. Tag billeder af det gode og brug al dine penge. Hvis du har nogle spørgsmål, prøver vi at snakke udenom så du glemmer det. Der er problemer men det skal du ikke bruge dit lille hoved på. Vi har sådan et fantastisk land.

·         Vi tog videre til det højeste bjerg i Libanon. Det var som kompensation for al den turisme-idioti. Det er kun hvis du ser bort fra peanutsælgende mænd og heste som stod ved toppen af bjerget og ville sælge alt muligt til dig og fulgte efter dig. Helt på toppen forsvandt de heldigvis. Vi havde også fået at vide at vi ikke måtte købe af dem. Vores idiot-guide følte han havde så meget magt. Han kunne tegne Libanon som han vil. Og vi vil ikke kunne se hvad der lå under overfladen. Hvis jeg ikke havde været alle de steder før, havde jeg nok heller ikke bidt mærke i det.

Men som sagt toppen af bjerget gjorde gengæld. Vi hikede omkring 2 timer for at nå det. Vi så en flok får og ged sammen med deres hyrde. Et øjeblik tænkte jeg at det sikkert også var endnu en turist prank til at få det hele til at se idyllisk ud. Men det tror jeg nu ikke. Jeg har aldrig stået på toppen af et bjerg så flot med grønne marker, Bekka og Syrien på den ene side og Qadisha vally på den anden side som består af massive bjerg, dal, og en masse huse der er bygget ind i bjergene. Så smukt et syn kan kun forstås ved syn og ikke ord.

·         Vi har en kendis i vores gruppe!!!!!!!!!! Lille broren i Narnia læser jeg arabisk med! Han er nemlig halv libaneser. De er overalt. Han har en fanpage på facebook. Det er simpelthen så sjovt!!

·         Saddam som martyr. Shahid Saddam Hussein:
I Tripoli så vi et gigantisk billede af Saddam Hussein. Forneden stod hans navn som Martyr Saddam Hussein. Det er Libanon når det er bedst. Der er mange ting der er galt. Men folk udtrykker for det meste deres overbevisninger overfor andre. Dog ikke så meget for at praktisere demokrati som at pisse deres territorium af.  Det pudsige var at de havde valgt et billede af Saddam efter han var blevet fanget, med fuld skæg, alvorligt blik og uden slips, sådan som man forestiller sig en god Muslim imod imperialisme og vesten. Det undrer mig om de fuldstændig har fortrængt de andre billeder af ham fra før med Baathisk overskæg og militæruniform.

1 kommentar:

  1. Kære Arian. Kender godt det turisme-idioti og irritationen over det. Det som de nok ikke helt erkender, er at hele det cirkus bliver til en oplevelse og en betragtning af landet i sig selv. Dejligt at læse din blog, keep it going! Det lyder som om du har det fedt dernede :)
    KH Sussi

    SvarSlet

Qadisha Vally as background

Qadisha Vally as background

Om mig

Citater fra Beirut: Der er mange (inklusiv mig selv) der vil skrive rejseblog når de er ude at rejse. Men det er glemt efter de første par dage. Det kommer jeg sikkert også til. Lige nu har jeg bare mange tanker. Derfor vil jeg dele dem med andre. For at gøre bloggen så lidt kedeligt som muligt, består den af små historier som jeg finder interessant, mærkeligt, sjovt osv..